Daisypath Anniversary tickers

Friday, August 13, 2010

Ramadhan di Birmingham


Dah lbh sebulan saya tak update blog. Agak busy lately dgn lab work. Balik ptg dah sgt letih utk mengarang. Sedar tak sedar hari ni dah 3 Ramadhan. Kejap je masa berlalu. Selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam di seluruh dunia. Smoga Ramadhan kali ni amat bermakna buat semua.

Alhamdulillah, I have an opportunity to experience fasting during the month of Ramadhan in the UK. However, I can feel how grateful I am to be a Malaysian. The beauty of muslims in Malaysia is that we are united in term of starting and ending our fasting month. Tak mcm kat sini. Saya confused bila nak start puasa. Saya risau gak kalu saya bwk bekal pegi school padahal dah start puasa.

Fasting in the summer is quite challenging actually for the first timer like me. Skrg ni subuh dalam kul 3 pagi dan maghrib dalam kul 8.45 mlm..about 17 hours fasting. Saya dah siap2 sahur sebelum tido sebab mcm takde harapan je nak bgn sahur kul 2 tu bile tido dlm kul 12 (lps skype dgn tunang tersayang). Saya tak risau sgt nak puasa 17 jam tu sebab weather kat sini takdelah meletihkan sgt compared dgn kat Malaysia. Yg merisaukan saya adalah…..mkn lps tu tido..silap2 nanti org lain puasa makin slim tp saya makin chubby. Utk first 3 days ni maintain la lg. Tak taula mcm mane dgn 27 hari lg nanti..huhu..

At first saya rasa sayu gak fikirkan nak berbuka n sahur sorg2. Tapi stkt ni saya berbuka kat umah Diana dan Faizal which is just 2 minutes walking from my flat. Thanks to both of them sbb ajak saya berbuka kat umah. Meriahla sket bile berbuka bertiga. Saya blk umah dlm kul 10 mlm and as usual I will spend time chatting with abangku sayang sambil dia bersahur.

Deep inside me, I miss Ramadhan in Malaysia. Saya rindu nak pegi bazar ramadhan, berbuka dgn family tersayang dan pegi terawih kat masjid. May Allah grant us the patience and may He shower all his blessings upon us in this holy month. Insyaallah….

No comments:

Post a Comment